top of page
  • תמונת הסופר/תmarvaerez

איך להתמודד עם אנשים "שליליים"?

כמעט כולם מכירים את המצב שיש אדם "שלילי" בחייהם, שמעכיר את מצב רוחם הטוב. זה יכול להיות אדם ביקורתי, או אדם עצבני, זה יכול להיות אדם ש"לוקח אנרגיה", או כל אדם שבמהלך ולאחר המפגש איתו מטורגרים אצלנו כפתורים רגשיים.

אולי היינו רוצים להיפטר מהם, אבל בדרך כלל הם "תקועים" לנו במקומות שבהם לא ניתן להוציא אותם מחיינו - ולכל מקום אליו נלך, עדיין נפגוש לפחות אדם אחד כזה.  

אך אם יודעים להתמודד איתם נכון, אנחנו יכולים להפוך כל מפגש איתם לחוויה חיובית, ומעצימה. 

לא מאמינים? הנה בבקשה: נתחיל בגרשיים האלו, שאני שמה סביב המילה "שליליים" – למה גרשיים? כי אחד המפתחות בהתמודדות עם אנשים כאלו, היא ההבנה שהם אינם אנשים שליליים כלל!!! אלו אנשים רגילים, כמוני וכמוך, הרוצים טוב עבור עצמם ועבור הסביבה, כמוני וכמוך, ועם זאת קיים בהם קושי עימו הם נאבקים - בדיוק כמו כולנו.

הם אולי לא מודעים לכך שיש בהם שליליות (ולרוב כן), ואולי לא מודעים לכך שהם נאבקים איתה (ולרוב כן, הם רק לא טורחים לספר על זה לכם...), אבל גם אם הם לא מודעים לכך, זו עדיין האמת.

וההבנה הזו, היא הצעד החשוב והראשון בהתמודדות עם אנשים אלו, כי היא עוזרת לפתח גישה של חמלה והבנה, במקום להתנגד.

'התנגדות' זו נקודה חשובה נוספת;

כי ההתנגדות שלנו לאנשים אלו, היא למעשה השליליות שקיימת בתוכנו; אנו מאמצים לעצמנו גישה שאומרת ש"אנחנו לא צריכים להיות במצבים כאלו" ורק "הם", "השליליים", "הורסים לנו את האנרגיה" – אך מה זו אם לא גישה שלילית, ביקורתית ובלתי מקבלת בפני עצמה? בדיוק אותה תכונה שאנו משליכים עליהם...

כי מה באמת קורה? 

אנחנו, בטוחים שאנחנו מסתובבים לנו בעולם חסודים ומקסימים ומלאים רק בכוונות טובות, ו"פת-אום" מגיע "בנאדם שלילי" ו"הורס לנו את האנרגיה". אבל זו אינה האמת... האמת היא שפתאום מגיע בנאדם בדיוק כמונו, מלא רצון טוב כלפי עצמו וכלפי הסביבה, שנאבק עם שליליות שעוד קיימת בתוכו, וכשאנחנו חשים את השליליות שלו – אנחנו מגיבים אליו בצורה שלילית;

אלו אנחנו שחושבים מחשבות שליליות על כמה שהוא שלילי. ואנחנו הם אלו שחושבים מחשבות שליליות על המציאות; כמה שהעולם הזה דפוק שיש בו כאלה אנשים מגעילים (בהקצנה כמובן), ועל זה שאנחנו בכלל לא צריכים להיות בסיטואציות כאלו בחיים שלנו, ואיך "הכל מושלם" ורק "הבנאדם הזה" "הורס לנו את החיים".

ואנחנו אלו שמתמלאים בכל כך הרבה שליליות לגבי המצב, עד שנגמרת לנו כל האנרגיה. וגם לו...  אבל אלו המחשבות שלנו. לא שלו.

כן. מה שבאמת קורה, זה שכשמגיע בנאדם שקיימת בו "שליליות", היא מהדהדת עם השליליות שקיימת בתוכנו, ומוציאה אותה אל האוויר הפתוח. 


אז איך עוצרים את המעגל הזה?

אז אמרנו כבר שהמפתח הראשון הוא לשנות את הפרספקטיבה לגבי האדם; 

להבין שלא מדובר באדם שלילי, אלא באדם כמונו, שקיים בו גם קושי.

המפתח השני הוא לקיחת אחריות; 

אלו אנחנו שכרגע מגיבים בשליליות אליו. ובלי קשר להתנהגות שלו, אנחנו האחראים הבלעדיים על התגובות שלנו.

אנו אחראיים גם על מערכות היחסים שלנו; שימו לב לכך שיש אנשים שאותו אדם שלילי מנהל איתם יחסים חיוביים. אף אדם אינו שלילי לכולם.. זוהי מערכת היחסים שאנחנו מנהלים איתו שהיא שלילית. 

המפתח השלישי הוא להפסיק להתנגד למציאות; 

לוותר על האמונה ש"אנחנו לא צריכים להיות במצבים כאלו". זו רק אמונה, והיא שקרית. המציאות היא שבכל מקום שאליו נלך יהיה לפחות בנאדם אחד שלילי.

יותר מכך; כל עוד לא למדנו כיצד להגיב נכון, זו בדיוק המציאות שאנחנו צריכים להיות בה. היא זו שמלמדת אותנו כיצד להפוך מצבים שליליים לחיוביים, וכיצד לא להגיב דווקא לצד השלילי שבאחר.

לכן, לא רק שאתם נמצאים בדיוק בסיטואציה שאתם צריכים להיות בה, זוהי גם הזדמנות נפלאה ללמוד להגיב אחרת. זהו חלק מהצמיחה שלכם. ואותו אדם, הוא כרגע המתנה הכי גדולה שאתם יכולים לקבל, הוא העוזר שלכם במשימה החשובה לנטרל את השליליות שבכם.

וזהו המפתח הרביעי;

לאהוב את המציאות.עכשיו ש"שסובבתם את הראש" סביב עובדות חשובות אלו, אתם, כבר נמצאים באנרגיה חיובית. ובין אם תתכוונו לכך או לא, אתם תתחילו גם לשדר לו אנרגיה חיובית.

המפתח החמישי הוא לחזור לנשום;

התגובה הראשונה שלנו כשיש סיטואציה שגורמת לנו מתח מכל סוג היא להפסיק לנשום – כדי לא להכניס אותה פנימה. אבל עכשיו אנחנו כבר בסיטואציה אחרת, וזה הזמן לחזור לנשום ולהנכיח את עצמנו גם בה.

המפתח השישי הוא להיות בהתבוננות;

מה עובר על האדם הזה? מה בעצם קורה בתוכו, שגורם לו להתנהג באופן בו הוא מתנהג? ומה זה עושה לנו??

סביר להניח שאותו האדם שעד כה תפסנו כשלילי, הוא אדם שעובר עליו כרגע משהו (או שעובר עליו כל הזמן, אבל זה היינו הך), שגורם לו להתנהג בצורה שלא נעימה לנו. והשאלה האמיתית היא: "על איזה כפתור זה לוחץ לנו?"

ועכשיו, כשאנחנו כבר מבינים שהאדם הזה אינו שלילי,שהוא אדם חיובי שעובר עליו קושי שמוציא ממנו שליליות,ושאנחנו האחראים הבלעדיים על התגובה שלנו אליו ועל מערכת היחסים שלנו איתו,ושזהו בדיוק המקום שאנו צריכים להיות, והוא - מורה שלנו כרגע, שחונך אותנו לבהירות גבוהה יותר,ונושמים, ומתבוננים ומכירים את הכפתורים הלחיצים של עצמנו,

רק עכשיו זה הזמן לשלב השביעי והאחרון;

חישוב התגובה הנכונה ביותר. כיצד נוכל להגיב לסיטואציה באופן שיניב תוצאות חיוביות גם לנו, וגם לאדם שמולנו?

ופה אין תשובה אחת. זו שאלה שעלינו לשאול ברגע, ולמצוא את התשובה המתאימה לה ביותר.אבל דבר אחד בטוח; אם מצאתם את התשובה לשאלה הזו, אתם מאסטרים. אומני-חיוביות.  אף אדם "שלילי" לא יוכל יותר להרוס את האנרגיה שלכם. כי למדתם שאף אחד לא יכול להיות אחראי לחיוביות או לשליליות בחייכם. רק אתם. 

זו הגדילה והצמיחה האמיתית. ורק כך נוכל בהדרגה להשפיע לכך שיותר לא יהיו אנשים שליליים בסביבתנו.. כי ברגע שלא נגיב אל השליליות שבהם, הם יתייחסו אלינו באופן חיובי, או יעלמו מהפוקוס שלנו.

זה קצת כמו שכשמחפשים לקנות רכב מסוג מסויים, פתאום רואים הרבה יותר רכבים כאלו על הכביש.. וכשלא מחפשים רכב, בכלל לא שמים לב אם יש מודעות למכירה.. מכירים?

אותו הדבר עם המיקוד שלנו... אם אנחנו מחפשים באופן לא מודע את השליליות שבאנשים, אנחנו נראה אותה יותר.. ואם אין לנו עניין איתם – אנחנו לא נראה אותה בכלל...

בהצלחה!!

bottom of page